اشکال: اگر «فردوس اعلی» مقصد انسان باشد، لازم میآید که اشرف به اخس برود و این، نقص است نه کمال. /
طرح اشکال: در منهاج فردوسیان، برترین مقصد انسان را رسیدن به «فردوس اعلی» معرفی میکنند، در حالی که «فردوس اعلی» مخلوق خداست، ولی انسان، «اشرف مخلوقات» خداست و شأن انسان برتر از رفتن به فردوس اعلاست. حتی اگر همهی انسانها را اشرف مخلوقات نشماریم و این مقام را مخصوص معصومین (علیهمالسلام) بدانیم، باز هم این اشکال، به قوت خود باقی است. پس باید جایی برتر از «فردوس اعلی» باشد که در شأن انسانهای برتر مانند پیامبر و اهل بیت (علیهمالسلام) باشد و آن، «جنت الذات» یا چیزی مانند آن است. زیرا بردن مخلوق اشرف (با شرافتتر) به مخلوق اخس (مرتبهی پَستتر)، نقص است نه کمال.
جواب: شاید از لحاظ عقلی، با عقل ناقص بشر، چنین اشکالی وارد باشد ولی وقتی عقل، به مصاف وحی میرود، عاجز از مقابله میشود. اثبات این که «فردوس»، برترین و آخرین درجهی بهشت است، به تصریح روایات معتبر صورت گرفته است نه با استدلال عقلی. همچنین این که «فردوس» جایگاه انبیاء عظام و اوصیاء کرام (علیهمالسلام) است، به تصریح روایات معتبر صورت گرفته است. از سوی دیگر، چیزی به عنوان «جنت الذات» که ورای «فردوس» باشد، توسط وحی، برای ما ثابت نشده است و قائل شدن به آن، بر اثر برداشتی ناشیانه از قرآن کریم است. برای آشنایی بیشتر با جایگاه «جنت الذات» به کتاب «مفاهیم راهبردی در منهاج فردوسیان» مراجعه نمایید.
برچسبها: حاج فردوسي, منهاج فردوسيان, قرآن, عرفان, اسلام ناب اشکال بر نقد مراجع تقلید!...
ما را در سایت اشکال بر نقد مراجع تقلید! دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : alaghemandanehajferdowsi بازدید : 157 تاريخ : پنجشنبه 16 آذر 1396 ساعت: 20:45